Dosarul preturilor de transfer intre necesitate si utilitate

Mihaela Avram

Intocmirea dosarului preturilor de transfer nu trebuie privita doar ca o cerinta legala impusa companiilor a carui neintocmire sau intocmire incompleta genereaza amenzi si/sau taxe suplimentare din parte echipei de inspectie fiscala. Acestea au un impact si asupra: indicatorilor de evaluare a performantelor, deciziilor investionale si operationale, fluxurilor de trezorerie, impozitului pe profit.

Dosarul preturilor de transfer reprezinta un instrument de protectie pentru a argumenta ca tranzactiile cu partile afiliate au continut economic si s-au desfasurat la pretul de piata.
 
Argumentarea si fundamentarea preturilor practicate in tranzactiile comerciale si financiare cu partile afiliate ne protejeaza impotriva ajustarilor de preturi de transfer.
 
Aceste ajustari a preturilor de transfer, se stabilesc de obicei in urma asa numitor “controale de fond” efectuate de inspectorii fiscali, care pot fi efectuate pe un numar mare de ani, generând pe lânga impozit pe profit si dobânzi si penalitati suplimentare.
 
De asemenea, nu putem ignora utilitatea dosarului preturilor de transfer, managementul fiind cel mai interesat in a afla unde se pozitioneaza preturile practicate in tranzactiile cu partile afiliate. Aceste informatii le gasim in comparabilitatea preturilor, studiul comparabilitatii preturilor fiind o cerinta fundamentala a intocmirii dosarului preturilor de transfer.

Cerinte legale
Odata cu intrarea in vigoare la inceputul acestui an a Codului fiscal si, respectiv a  Codului de procedura fiscala devine obligatoriu intocmirea dosarului preturilor de transfer pentru companiile care intra in relatii comerciale si financiare cu entitati afiliate.
 Codul fiscal actual reglementat prin Legea nr.227/2015, defineste persoanele afiliate   prezentând urmatoarele cazuri de afiliere:
  1. O persoana fizica este afiliata cu alta persoana fizica daca acestea sunt sot/sotie sau rude pâna la gradul al III-lea inclusiv;
  2. O persoana fizica este afiliata cu o persoana juridica daca persoana fizica detine, in mod direct sau indirect, inclusiv detinerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot ale unei persoane juridice ori daca controleaza in mod efectiv persoana juridica;
  3. O persoana juridica este afiliata cu alta persoana juridica daca cel putin una dintre acestea detine, in mod direct sau indirect, inclusiv detinerile persoanelor afilitate, minimum 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cealalta persoana juridica ori daca controleaza in mod efectiv acea persoana juridica;
  4. O persoana juridica este afiliata cu alta persoana juridica daca exista o persoana terta care detine, in mod direct sau indirect, inclusiv detinerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cealalta persoana juridica ori daca controleaza in mod efectiv acea persoana juridica.
In ceea ce priveste tranzactiile care se pot desfasura intre partile afiliate acestea  pot fi printre altele urmatoarele:
  • imprumuturi intra-grup
  • servicii intragrup (management, consultanta, financiare, de prelucrare etc.)
  • livrarea de produse
  • redevente
  • alte active corporale/necorporale
Daca in anii precedenti, potrivit reglementarilor cuprinse in Codul de procedura fiscala, dosarul preturilor de transfer era prezentat doar la solicitarea organului fiscal competent care acorda de obicei un termen de pâna la trei luni, incepând cu acest an companiile sunt obligate sa il prezinte, la solicitarea expresa a echipei de inspectie fiscala.
Conform legislatiei actuale prevazute de Codul de procedura fiscala, cuantumul tranzactiilor pentru care contribuabilul/platitorul are obligatia intocmirii dosarului preturilor de transfer, termenele pentru intocmirea acestuia, continutul dosarului preturilor de transfer, precum si conditiile in care se solicita acesta se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F.
Neintocmirea si prezentarea la solicitarea organului fiscal competent, a dosarului pretului de transfer, constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 12.000 lei la 14.000 lei pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii si mari si cu amenda de la 2.000 lei la 3.000 lei, pentru celelalte persoane juridice.
 
 Dosarul preturilor de transfer, conform prevederilor Ordinului ANAF nr. 222/2008 trebuie sa cuprinda:

A.Informatii despre grup: 
  1. Structura organizatorica a grupului, legala si operationala, inclusiv participatiile, istoricul si datele financiare referitoare la acesta; 
  2. Descrierea generala a activitatii grupului, strategia de afaceri, inclusiv schimbarile din strategia de afaceri fata de anul fiscal precedent;
  3. Descrierea si implementarea aplicarii metodologiei preturilor de transfer in cadrul grupului, daca este cazul;
  4. Prezentarea generala a tranzactiilor intre persoane afiliate, din Uniunea Europeana:
  • modul de tranzactionare;
  • modul de facturare;
  • contravaloarea tranzactiilor;
    5. Descrierea generala a functiilor si riscurilor asumate de persoanele afiliate, inclusiv schimbarile intervenite in acest sens fata de anul precedent; 
      6. Prezentarea detinatorilor de active necorporale, din cadrul grupului (patent, nume, know-how etc.) si redeventele platite sau primite;
      7. Prezentarea acordurilor de pret in avans incheiate de catre contribuabil sau de catre alte societati din cadrul grupului, in legatura cu acesta, cu exceptia celor emise de ANAF.

 ​B.Informatii despre contribuabil: 
  1. Prezentarea detaliata a tranzactiilor cu persoanele afiliate:
  • Modul de tranzactionare;
  • Modul de facturare;
  • Contravaloarea tranzactiilor;
        2. Prezentarea analizei comparative:
  • Caracteristicile bunurilor sau serviciilor;
  • Analiza functionala (functii, riscuri, mijloace fixe utilizate etc.);
  • Termenii contractuali;
  • Circumstantele economice;
  • Strategii de afaceri specifice;
  • Informatii cu privire la tranzactii comparabile externe sau interne;
     3. Prezentarea persoanelor afiliate si a sediilor permanente ale acestora implicate in aceste tranzactii sau intelegeri; 
  1. Descrierea metodei de calcul al preturilor de transfer si argumentarea criteriilor de selectie a acesteia:
  • In cazul in care nu se folosesc metode traditionale de determinare a preturilor de transfer se va justifica aceasta optiune;
  • In toate cazurile in care nu se aplica metoda de comparare a preturilor se va justifica aceasta optiune;
  1. Descrierea altor considerate ca fiind relevante pentru contribuabil.